کارآفرینی در نظر افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. برخی آن‌ را نبوغ فناوری در استارتاپ‌های نوآورانه می‌دانند، و برخی دیگر نیز تصورشان از کارآفرینی این است که مالکان کسب و کارهای کوچک، به خرده‌فروشی مشغول شوند. در نهایت گروهی دیگر معتقدند کارآفرینی شامل بسیاری از  سرمایه‌گذاری‌های کسب و کار است که خود را متعهد می‌دانند یک ایده اولیه را به یک کسب و کار سودآور تبدیل نمایند. کسانی که به شروع کسب و کار خود می‌اندیشند باید درک کنند که کارآفرینی موفق، چیزی فراتر از ایده پردازی است .

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که کارآفرین بودن یعنی ارائه‌ی یک ایده. ولی ایده دادن فقط بخشی از کارآفرینی است. از همان آغاز کار باید بدانید که چطور می‌توانید به شیوه‌ای کارآمد و مقرون‌به‌ٌصرفه، به مشتریان  دسترسی پیدا کنید. کارآفرینی بسیار گسترده‌تر از ایجاد یک سرمایه‌گذاری کسب و کار جدید است. در واقع، کارآفرینی یک ذهنیت، طرز تفکر و اقدام می‌باشد و برای تصور راه‌های جدید به‌ منظور حل مشکلات و خلق ارزش به کار می‌رود.

منبع: مدیر اینفو

کارآفرینان چه کسانی هستند؟

اکثر کارآفرینان یک سری ویژگی‌های مشترک دارند. کارآفرینان موفق معمولا با اعتماد به نفس و باانگیزه هستند. این افراد سرسخت هستند و در عین حال محدودیت‌های خود را درک می‌کنند و به جای دنبال کردن وضع موجود، اغلب کارهایی انجام می‌دهند که دیگران ممکن است شجاعت انجام دادن آن کارها را نداشته باشند. آنها حاضر هستند شکست بخورند و مجددا کار را از نو آغاز نمایند تا با درس‌هایی که از این شکست‌ها می‌آموزند چیزهای جدید و بهتری خلق کنند.

کارآفرین کسی است که می‌تواند از هر ایده‌ای استفاده کند و با مهارت‌، اراده و شجاعت، ریسک کرده و هر کاری که در توانش است انجام ‌دهد تا آن ایده را به واقعیت تبدیل نماید و علاوه بر اینکه آن را وارد بازار می‌کند، محصولی تولید می‌نماید که مردم خواستار آن هستند یا به آن نیاز دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها به طور روزافزون در حال انتخاب کارآفرینی هستند. براساس نتایج یک پژوهش، نزدیک 65 درصد از کارگران ترجیح می‌دهند به جای کار در یک اداره، یک کارآفرین باشند یا به طور مستقل کار کنند.

نکاتی برای الهام بخشیدن به کارآفرینان:

 اگر آماده هستید وارد دنیای کارآفرینی شوید چند نکته‌ی مهم را باید به خاطر داشته باشید.

از شکست‌های دیگران درس بگیرید.

 به جای اینکه برای موفق شدن خود، به تحسین  کسب و کارهای موفق بپردازید، سرنوشت کسب و کارهای شکست‌خورده را مطالعه کنید. در این صورت شانس موفقیت شما بسیار افزایش می‌یابد، زیرا اکثر شرکت‌ها دچار اشتباهات مشابهی شده‌اند که به شکست آنها منجر شده است. راز موفقیت این است که از اشتباهات دیگران درس بگیرید تا دیگر خودتان مرتکب آن اشتباه نشوید.

مطمئن شوید کاری که می‌کنید همان چیزی است که می‌خواهید.

از آنجایی‌که کارآفرینی مستلزم سخت‌کوشی است، باید مطمئن شوید که راه درستی را انتخاب کرده‌اید. اگر این چیزی است که واقعا به دنبالش هستید پس به یک دوره‌ی طولانی‌مدت فکر کرده و در کار خود مقاوم و سمج باشید. اکثر کارآفرینان قبل از اینکه در نهایت ایده‌ی کسب و کار خود را یافته و بال پرواز پیدا کنند و به موفقیت برسند، بارها و بارها شکست می‌خورند.

مشکلات را حل کنید.

کارآفرینان همیشه باید در جستجوی مشکلات باشند تا آنها را حل کنند. به عبارت دیگر، آنها نباید کار خود را با یک راه‌حل شروع کرده و سپس به دنبال یک مشکل باشند.

پرشور باشید.

انگیزه‌ای که در درجه‌ی اول کارآفرینان موفق را به حرکت وامیدارد، نیاز به موفقیت و تمایل به ایجاد یک تفاوت معنی‌دار می‌باشد. مهم‌ترین صفات این افراد، اشتیاق و پشتکار است، ولی اینها را نباید با گستاخی و لجبازی اشتباه گرفت.

راهنمایی گرفتن از کسانی که این راه را رفته‌اند.

به مالکان کسب و کار توصیه می‌کنیم در طول این فرایند به دنبال مربیان موفق باشند، کتاب بخوانند، با کسانی که موردقبولشان است ارتباط برقرار کنند، و به بررسی برنامه‌های آموزشی بپردازند.

منبع: مدیر اینفو