زمان، ابزار گران‌قیمتی است، به خصوص وقتی که صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و احساس می‌کنید کارهای زیادی باید انجام دهید.

کارهایی که برای کسب و کار خود انجام می‌دهید مزیت‌های نامحسوسی دارند، ولی برای سایر کارهای باارزش مثل شبکه‌‌بندی، ایجاد مهارت‌، تعامل با کارکنان، و اوقات فراغت هم باید وقت بگذارید. ممکن است این روال برای همه‌ی افراد مناسب نباشد، ولی وقتی صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، با یک برنامه‌ی ساده می‌توانید خودتان را به خوبی با این روال تطبیق دهید. این برنامه‌ِ ساده به این صورت است:

منبع: مدیر اینفو

ساعت 6 صبح: بیدار شوید، لباس ورزشی خود را بپوشید، و ورزش کنید.

ورزش کردن در اوایل صبح قبل از صبحانه، علاوه بر اینکه سلامتی شما را تامین می‌کند باعث می‌شود انرژی بیشتری هم پیدا کنید.

ساعت 6:45 صبح: برای روزی که پیش‌رو دارید آماده شوید.

یک دوش بگیرید، صبحانه‌ِ‌ی سالم بخورید، مسئولیت‌های خانوادگی را انجام دهید، و افراد خانواده را به جایی که باید بروند برسانید.

ساعت 8:30 صبح: مهم‌ترین کارها را انجام دهید.

اولین کاری که در روز کاری باید انجام دهید این است که بر اولویت‌های روزانه‌ی خود که باید برای کسب و کارتان انجام دهید تمرکز نمایید.

ساعت 12:30 ظهر: با دیگران ناهار میل کنید.

هر کسب و کاری به افراد وابسته است و شما باید یک ناهار متعادل بخورید تا انرژی خود را حفظ کنید. از وقت ناهار خود برای تحکیم روابط خود با افرادی که می‌شناسید یا افرادی که می‌خواهید آنها را بهتر بشناسید استفاده کنید، حال فرقی نمی‌کند که این افراد کارمند باشند یا افرادی خارج از کسب و کار شما.

ساعت 1:30 بعد از ظهر: خودتان یا کسب و کارتان را رشد دهید.

این یعنی یک مهارت جدید یاد بگیرید، در مورد آنچه که در حال حاضر می‌دانید سعی کنید چیزهای بیشتری بیاموزید، یا پروژه‌ها و کارهای جدیدی را که می‌توانید از عهده‌شان برآیید قبول کنید.

ساعت 2:30 بعد از ظهر: بیشتر در معرض دید باشید.

در حال حاضر ممکن است از رسانه‌های اجتماعی کمک بگیرید، ولی کارآفرین و صاحب هر کسب و کار کوچک باید به این فکر کند که بقیه‌ی افراد در سراسر دنیا در مورد او چه تصوری دارند. با روش‌هایی مثل مشاوره و تعامل با دیگران، می‌توانید ارتباطات حرفه‌ای خود با افراد خارج از کسب و کار را تقویت کنید.

ساعت 3:30 بعد از ظهر: پیاده‌روی کنید.

در اوقات استراحت وسط ظهر، کمی آفتاب بگیرید و ورزش کنید تا سطح هوشیاری و انرژی خود را افزایش دهید.

ساعت 4 بعد از ظهر: این زمان را خالی بگذارید.

در طول روز ممکن است کارهای متفرقه‌ای پیش بیاید که برای بررسی آنها هم باید وقت گذاشت. این ساعت را خالی بگذارید تا به این امور متفرقه بپردازید.

ساعت 5 بعد از ظهر: برنامه‌ریزی برای کارهای پیش‌رو

سه اولویت برتر خود را برای روز بعد مشخص کرده و در صورت لزوم همه چیز را مجددا ترتیب‌بندی نمایید. یا اگر برنامه‌ریزی می‌کنید که کاری را عصر انجام دهید، از قبل استراتژی خود را تعیین کنید تا بتوانید آن را به طور کارآمدی انجام دهید.

ساعت 6 بعد از ظهر: کار را تعطیل کنید.

در ساعات شخصی خود نباید هیچ کاری انجام دهید. در این زمان می‌توانید وقت خود را با خانواده یا دوستان خود سپری کنید یا خودتان به تنهایی استراحت نمایید.

ساعت 8:30 بعد از ظهر: کار خود با سیستم را جمع‌بندی کرده و به پایان برسانید.  

برخی صاحبان کسب و کارهای کوچک و به طور کلی افرادی که کار می‌کنند، به سختی می‌توانند بعد از ساعت کاری، کار خود با سیستم را به پایان برسانند و از سیستم دست بکشند. یک ساعت هم به جمع‌بندی کارها و تفکر خلاق، یا مطالعه‌ی کاری اختصاص دهید.

ساعت 9:30 بعد از ظهر: کامپیوتر خود را خاموش کنید.

لپ‌تاپ را خاموش کرده، تلفن را زمین بگذارید و قبل از اینکه بخوابید مدتی را هم به کارهای شخصی خود اختصاص دهید.

ساعت 11 بعد از ظهر: بخوابید.

مدت زمان خواب در افراد متفاوت است، ولی در آغاز کار بهتر است هفت ساعت بخوابید.

منبع: مدیر اینفو