وقتی از موفقیت صحبت به میان می‌آید، ممکن است اینطور فکر کنیم که فقط افراد باهوش می‌توانند موفق شوند. ولی تحقیقاتی که اخیرا انجام شده‌اند این طرز فکر و نگرش شما را تغییر خواهند داد. تحقیق اخیر نشان می‌دهد که نگرش شما، خیلی بهتر از هوشتان می‌تواند موفقیت شما را پیش‌بینی و البته تضمین کند. طبق این تحقیقات افراد به لحاظ نگرشی به دو دسته تقسیم می‌َشوند: افراد با طرز فکر ثابت و افراد با طرز فکر رشد.

منبع: مدیر اینفو

اگر فردی با طرز فکر ثابت باشید بر این باور خواهید بود که شما همین هستید و قابل‌تغییر نیستید. در این صورت وقتی با چالش مواجه می‌شوید دچار مشکل خواهید شد، زیرا هر چیزی که خارج از توان شما باشد باعث ناامیدی‌تان می‌گردد.

ولی افرادی که طرز فکر رشد دارند معتقدند که با تلاش و کوشش می‌توانند بهتر شوند. این افراد حتی اگر ضریب هوشی پایین‌تری داشته باشند باز هم موفقتراز افرادی که طرز فکر ثابت دارند،عمل می کنند؛زیرا این افراد از چالش‌ها استقبال کرده و آنها را فرصت‌هایی برای یادگیری چیزهای جدید می‌دانند.

بنابراین گرچه داشتن توانایی‌هایی مثل هوشمند بودن باعث اعتماد به نفس می‌شود ولی این نگرشها، باورها و طرزفکر ماست که تعیین کننده میزان موفقیت ماست.به عنوان مثال محققان معتقدند که یکی از مهمترین عوامل موثر بر موفق شدن نگرش و طرز برخورد شما با شکست است..

 شما می‌توانید با ایجاد تغییر در زندگی منجمله موارد زیر، یک طرز فکر رشد برای خود ایجاد کنید.

درمانده و مستاصل نشوید

افراد در برابر احساس درماندگی واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. ما می‌توانیم از این احساس درس گرفته و رو به جلو حرکت کنیم یا می‌توانیم اجازه دهیم این احساس ما را زمین بزند. بسیاری از افراد موفق، بارها در زندگی و شغل خود شکست خورده و یا اخراج شدند، ولی همچنان به تلاش خود ادامه دادند تا به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند. حالا فکر کنید اگر این افراد دارای طرز فکر ثابت بودند چه اتفاقی می‌افتاد؟ در این صورت در برابر مشکلات تسلیم شده و امید خود را از دست می‌دادند. افرادی که دارای طرز فکر رشد هستند احساس درماندگی نمی‌کنند، چون می‌دانند که برای موفقیت، باید شکست‌های سخت را از سر گذرانده و سپس دوباره از نو آغاز کنند.

پرشور و پرهیجان باشید

افراد توانمند همیشه به طور خستگی‌ناپذیر به دنبال هیجان‌های خود هستند. در واقع این شور و شوق، باعث می‌شود که آنها به طور خستگی‌ناپذیر به دنبال برتری باشند. یکی از دانشمندان توصیه می‌کند احساسات حقیقی خود را با استفاده از تکنیک 25/5 پیدا کنید: 25 چیزی که بیشترین توجه را به آنها دارید بنویسید. سپس 20 تای آنها را خط بزنید. در نهایت آن 5 چیزی که باقی می‌مانند احساسات واقعی شما هستند. هر چیز دیگری غیر از اینها صرفا موجب حواس‌پرتی می‌شود.

اقدام کنید

اینطور نیست که کسانی که طرز فکر رشد دارند به خاطر شجاع‌تر بودن نسبت به بقیه‌ قادرند بر ترس خود غلبه کنند،‌ بلکه توانایی آنها بدین خاطر است که می‌دانند ترس و اضطراب، احساسات آنها را فلج می‌کنند و بهترین راه برای غلبه بر این فلجی، اقدام کردن است. افرادی که طرز فکر رشد دارند توانمند هستند و افراد توانمند می‌دانند که هیچ چیزی مثل یک لحظه‌ی مناسب برای حرکت رو به جلو نیست. پس چرا باید صبر کرد؟ اقدام کردن، باعث می‌شود تمام نگرانی‌های شما در مورد شکست، به انرژی مثبت و متمرکز تبدیل شود.

بیش از حد انتظار تلاش کنید

افراد توانمند حتی در بدترین روزهای خود نیز تمام تلاش خود را به کار می‌برند. آنها همیشه بیش از حد انتظار تلاش می‌کنند. اگر همیشه برای کارهای خود محدودیت قائل شوید، این محدودیت بقیه‌ی زندگی شما، کار، اخلاق، و تمام وجودتان را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. هیچ محدودیتی وجود ندارد. همیشه سعی کنید فراتر از سطح خود حرکت کنید. اگر سعی نکنید هر روزتان بهتر از دیروزتان باشد، به احتمال زیاد هر روز بدتر از دیروز خواهید شد.

سعی کنید به نتایج موردانتظار خود برسید

کسانی که طرز فکر رشد دارند می‌دانند که هر از گاهی ممکن است شکست بخورند، ولی هرگز اجازه نمی‌دهند که این شکست‌ها آنها را از نتایج موردانتظارشان باز دارند. نتایج موردانتظار باعث می‌شوند همیشه باانگیزه باشید و چرخه‌ی توانمندسازی را پیش ببرید.

انعطاف‌پذیر باشید

همه‌ی انسان‌ها با سختی‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای مواجه می‌شوند. افراد توانمندی که دارای طرز فکر رشدگرا هستند سختی‌ها را ابزاری برای بهبود دانسته و از آنها استقبال می‌کنند. وقتی یک وضعیت غیرمنتظره باعث می‌شود یک فرد توانمند به چالش کشیده شود، این فرد انعطاف به خرج می‌دهد تا به نتیجه برسد.

وقتی کارها طبق میل شما پیش نمی‌روند، شکایت نکنید.

شکایت و نق زدن،‌ یکی از علامت‌های آشکار طرز فکر ثابت است. کسی که دارای طرز فکر رشد است در همه‌چیز به دنبال فرصت می‌گردد و به همین خاطر جایی برای شکایت باقی نمی‌ماند.

منبع: مدیر اینفو